4-Taşınmaz ve Kamulaştırma Daire Başkanlığı
(1) Taşınmaz ve Kamulaştırma Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Bakanlık veya il müdürlüklerinin taşınmazlarına ilişkin her türlü alım, satım, kira, trampa, arsa veya kiralama ile kat karşılığı inşaat, sınırlı ayni hak tesisi, takas, tahsis, devir işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik işlemleri yürütmek,
b) Bakanlık veya il müdürlüklerinin gençlik, spor ve yurt hizmetleri için ihtiyaç duyduğu taşınmazların satın alma, kiralama, trampa, sınırlı ayni hak ve benzeri hakların tesis edilmesi ile kamulaştırma işlemlerinin yürütülmesini sağlamak,
c) Kamu kurum ve kuruluşları, Belediyeler veya Üniversitelerin mülkiyetinde olup; gençlik, spor ve yurt hizmetleri için ihtiyaç duyulan taşınmazların tahsisine ilişkin işlemleri yürütmek,
ç) Yatırım yapılması planlanan taşınmazların imar mevzuatı yönünden yatırıma uygun hale getirilebilmesi için gerekli iş ve işlemleri yapmak ve/veya yaptırmak,
d) Kamu kurum ve kuruluşları ile Belediyelerin tasarrufunda bulunan tesislerin Bakanlık veya il müdürlüklerine tahsisi veya ortak kullanımına ilişkin iş ve işlemleri yürütmek ve kullanım protokollerini yapmak,
e) Bakanlık veya il müdürlüklerine ait arsa, bina ve tesisleri ile sosyal amaçlara ilişkin diğer tesisleri, ilgili birimlerle koordine ederek imar durumu ve uygunluğu yönünden incelemek,
f) Taşınmazların kaydı, muhafazası ve kullanımına ilişkin iş ve işlemleri yapmak,
g) Bakanlık veya il müdürlüklerine ait tesislerin amacına uygun olarak kullanılması kaydıyla gerçek kişilere veya özel hukuk tüzel kişilerine tahsisi veya kiraya verilmesine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
ğ) Kamu kurum ve kuruluşları arasında taşınmaz ve ayni hak devri ile Bakanlık veya il müdürlüklerine yapılacak taşınmaz bağış işlemlerinin yürütülmesinde mevzuata yönelik değerlendirmeleri, teknik-ekonomik etütleri ve rantabilite hesaplarını yapmak, izlemek, her aşamada takip etmek ve yürütmek,
h) Bakanlık veya il müdürlükleri aleyhine mülkiyete yönelik açılan tüm davalarda Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün savunmasına esas teşkil edecek teknik görüş bildirmek,
ı) Genel Müdür ve Daire Başkanlığının bağlı olduğu Genel Müdür Yardımcısı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Taşınmaz ve Kamulaştırma Daire Başkanlığı görev, yetki ve sorumluluklarını aşağıda yer alan birimler aracılığıyla yürütür.
a) Taşınmazlar ve Kamulaştırmalar Şubesinin görevleri şunlardır;
- Bakanlık veya il müdürlüklerinin mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı, trampası, arsa veya kat karşılığı inşaat, sınırlı ayni hak tesisi, devri gibi işlemleri yürütmek.
- Bakanlık veya il müdürlüklerinin gençlik, spor ve yurt hizmetleri için ihtiyaç duyduğu taşınmazların kamulaştırılması, satın alınması, tahsislerinin alınması, kiralanmasına (Yurtların ön protokol veya normal bina kiralama işlemleri hariç) ilişkin işlemleri yürütmek.
- Yatırım yapılması planlanan taşınmazların imar ve mülkiyet yönünden incelenmesi ve yatırıma uygun hale getirilmesine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek.
- Bakanlık veya il müdürlüklerinin mülkiyetinde veya tasarrufunda bulunan taşınmazlara yönelik tapuda yapılacak her türlü işlem için gerekli izin işlemlerini yürütmek.
- Taşınmazların taşınmaz bilgi sistemine girişlerini yapmak ve il müdürlükleri tarafından yapılan girişlerin kontrollerini yapmak.
- Bakanlık veya il müdürlüklerinin mülkiyetinde veya tasarrufunda bulunan taşınmazlara yönelik açılan davalarda Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün savunmasına esas teşkil edecek teknik görüşleri hazırlamak.
- Belediyeler ve diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından hazırlanan imar planlarına ilişkin Bakanlık adına kurum görüşlerini hazırlamak.
- Daire Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
b) Tahsisler ve Kiralama Şubesinin görevleri şunlardır;
- Bakanlık veya il müdürlüklerinin kullanımında veya tasarrufunda bulunan taşınmaz ve tesislere ilişkin kiralama ve tahsis taleplerini değerlendirmek, tahsis ve kiralamaya ilişkin iş ve işlemleri yürütmek.
- Tahsis ve kiralama işlemlerine ilişkin sözleşme ve protokollerin teknik açıdan incelemesini yapmak ve hukuki olarak değerlendirmek üzere Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğüne göndermek.
- Tesis yapımı karşılığı kiralama ve tahsis taleplerinde yapılması taahhüt edilen tesislere ilişkin projeleri değerlendirmek üzere Etüt Proje Daire Başkanlığına göndermek.
- Yapılan kiralama ve tahsis işlemlerine ilişkin açılan davalarda Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün savunmasına esas teşkil edecek teknik görüşleri hazırlamak.
- Verilen yetki çerçevesinde yapılan kiralama ve tahsis işlemlerine ilişkin sözleşme ve protokolleri muhafaza etmek, bilgi sistemine eklemek.
- İşletmeler Daire Başkanlığı veya İl Müdürlükleri tarafından yapılan denetimler sonucu tahsis veya kiralama şartlarına uygun kullanılmadığı tespit edilen tesis ve taşınmazların sözleşmelerinin feshi ile ilgili gerekli iş ve işlemleri yapmak.
- Daire Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
c) Yurt İşlemleri Şubesinin görevleri şunlardır;
- İl Müdürlüklerinden veya gerçek/tüzel kişiler tarafından natamam, proje veya bitmiş binaların öğrenci yurdu olarak kullanılmak üzere ön protokol ve normal bina kiralamasına ilişkin işlemleri yürütmek.
- İl Müdürlükleri, gerçek veya tüzel kişiler, diğer kamu kurum ve kuruluşları ile vakıflar, dernekler vb. kuruluşlardan gelen yurt kiralama taleplerinin envanterini tutmak.
- Gelen talepleri Kredi ve Yurtlar Genel Müdürlüğü ile koordineli olarak yurt ihtiyacı olup olmadığı, kapasitesi, konumu vb. hususları dikkate alınarak değerlendirmek.
- Kiralanmasına ihtiyaç duyulan bina tekliflerine ilişkin kiralamaya ilişkin değerleme raporlarının hazırlatılması, Bakanlık Makamının onayına sunulması, uygun görülen binaların kira sözleşmelerinin düzenlenmesi iş ve işlemlerini yürütmek.
- Ön protokolle kiralama kapsamında teklif edilen projelerin Uygulama Daire Başkanlıkları ile koordineli olarak incelemek, uygun görülen projelerin ön protokollerini hazırlamak.
- Normal kiralama ve ön protokolle kiralama kapsamında kiralanan binaların gerektiğinde Uygulama Daire Başkanlıkları ve İl Müdürlükleri ile koordineli olarak teslim alma işlemlerini yürütmek.
- Fiziki yapıları veya sözleşmelerinin sona ermesi nedeniyle kapatılması planlanan kiralık yurt binalarını İl Müdürlükleri ile koordineli olarak taşınmaz sahiplerine teslim edilmesi işlemlerini, sözleşmelerin gerektiğinde fesih işlemlerini yürütmek.
- Kiralanması uygun görülen ve teslim alınan binaların taşınmaz kayıtlarını tutmak, protokol, sözleşme ve dosyalarını muhafaza etmek.
- Yurt binalarına ilişkin açılan davalarda Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünün savunmasına esas teşkil edecek görüşleri hazırlamak.
- Kiralık olarak hizmet verecek binaların kiralama işlemlerinde kullanılmak üzere Uygulama Daire Başkanlıkları ve Etüt Proje Daire Başkanlığı ile koordineli olarak idari ve teknik şartnameleri hazırlamak.
- İcra Daireleri tarafından gönderilen yazıları kira alacakları yönünden incelemek, ilgili birimlere bilgi vermek.
- Daire Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.